Senarai ubat - antikoagulan langsung dan tidak langsung, pengencer darah

Utama Urut

Dalam tubuh manusia yang sihat, sistem pembekuan dan antikoagulasi darah berada dalam keseimbangan dinamik. Pada saat yang sama, aliran darah melalui pembuluh darah tidak terhalang, dan tidak ada pembentukan trombus yang berlebihan, baik dengan pendarahan terbuka dan di dalam tempat tidur vaskular..

Sekiranya keseimbangan ini terganggu, keadaan diciptakan untuk trombosis saluran kecil atau besar atau bahkan perkembangan sindrom pembekuan intravaskular yang tersebar, di mana beberapa pembekuan darah dapat menyebabkan kematian yang cepat..

Walau bagaimanapun, sejumlah situasi klinikal membawa kepada fakta bahawa pembekuan darah terbentuk di luar tempat dan pada waktu yang salah, penyumbatan urat dan arteri berkaliber berbeza.

Penyakit di mana kebekuan meningkat

Trombosis vena akut

  • Terhadap latar belakang vena varikos di bahagian bawah kaki, phlebitis, sebagai komplikasi pasca operasi
  • Trombosis urat hemoroid
  • Trombosis pada sistem vena cava inferior

Trombosis arteri akut

  • Emboli paru (PE)
  • Strok iskemia
  • Infarksi miokardium
  • Kecederaan akut pada arteri di bahagian bawah kaki dengan latar belakang aterosklerosis, keradangan, kecederaan vaskular

Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan di latar belakang:

  • trauma
  • terkejut
  • sepsis kerana pembebasan sejumlah besar faktor pembekuan dari tisu.

Rawatan untuk semua patologi ini melibatkan penggunaan antikoagulan, yang juga disebut antikoagulan atau pengencer darah. Ini adalah ubat-ubatan yang direka untuk mengurangkan pembekuan darah dan dengan itu mengembalikan kecairannya (sifat reologi) dan mengurangkan risiko trombosis berulang. Antikoagulan mengurangkan aktiviti tisu (fibrinogen, platelet) atau faktor pembekuan plasma. Tindakan antikoagulan boleh:

  • langsung - antikoagulan langsung
  • tidak langsung - antigoagulan tidak langsung

Pencegahan penyakit jantung - sebagai tambahan kepada rawatan trombosis akut, rawatan antikoagulan dilakukan untuk mencegahnya dengan angina pectoris yang tidak stabil, pelbagai gangguan irama jantung (bentuk berterusan fibrilasi atrium), dengan penyakit jantung valvular, penghilangan endarteritis, untuk pesakit yang menjalani hemodialisis, setelah operasi pemulihan, bukan jantung (misalnya, cantuman pintasan arteri koronari).

Arah ketiga penggunaan antikoagulan adalah penstabilan komponen darah ketika diambil untuk penyelidikan makmal atau persiapannya untuk transfusi berikutnya..

Antikoagulan langsung

Heparin tempatan

Mereka dicirikan oleh kebolehtelapan tisu yang rendah dan kesan yang lebih lemah. Digunakan untuk rawatan tempatan vena varikos, buasir, penyerapan semula hematoma. Senarai: Salap Heparin, Venolife, Lyoton gel, Venitan, Laventum, Trombless.

  • Salap Heparin

50-90 rubel.

  • Gel Lioton

30 gr. 400 rbl.

  • Gel tanpa trombi

30 gr. 250 rbl.

  • Gel Lavenum

30 gr. 180 rbl.

  • Venolife

(Heparin + Dexpanthenol + Troxerutin) 40g. 400 rbl.

  • Hepatrombin

Heparin + Allantoin + Dexpanthenol 40g. Salap 300ME 50 rubel, 500Me 40gr. gel 300r.

  • Venitan Forte gal

(heparin + escin) harga 50 gr. 250 rbl.

  • Troxevasin NEO

(Heparin + Dexpanthenol + Troxerutin) 40 gr. 280 rbl.

Heparin intravena dan subkutan

Kumpulan antikoagulan langsung kedua yang besar adalah heparin, mekanisme tindakannya berdasarkan pada kombinasi perencatan faktor pembekuan plasma dan tisu. Di satu pihak, antikoagulan langsung ini menyekat trombin dan menghalang pembentukan fibrin..

Sebaliknya, mereka mengurangkan aktiviti faktor pembekuan plasma (IXa, Xa, XIa, XIIa) dan kallikrein. Dengan adanya antithrombin III, heparin mengikat protein plasma dan meneutralkan faktor pembekuan. Heparin memusnahkan fibrin dan menghalang lekatan platelet.

Ubat ini diberikan secara subkutan atau intravena (bergantung kepada arahan). Semasa rawatan, satu ubat tidak berubah untuk ubat lain (iaitu, ubat tidak setara dan tidak boleh ditukar ganti). Aktiviti maksimum ubat berkembang dalam 2-4 jam, dan aktiviti tetap dilakukan pada siang hari.

  • Heparin dengan berat molekul rendah

Mereka kurang memberi kesan pada trombin, terutamanya menghalang faktor pembekuan Xa. Ini meningkatkan toleransi dan keberkesanan heparin dengan berat molekul rendah. Kurangkan lekatan platelet kurang daripada antikoagulan heparin dengan berat molekul rendah. Senarai ubat:

(Deltaparin sodium) 2500 IU 10 pcs. 1300 RUB 5000ME 10 pcs 1800 gosok.

  • Fraxiparine

(Nadroparin calcium) 1 picagari 380 rubel.

  • Gemapaxan

(Enoxaparin sodium) 0.4 ml. 6 keping. 1000 gosok.

  • Clexane

(Enoxaparin sodium) 0.4 ml 1 spr. 350 gosok., Anfibra, Eniksum

  • Clevarin

(Natrium Reviparin)

  • Troparin

(Heparin sodium)

  • Heparin berat molekul purata

Ini adalah garam natrium dan kalsium heparin. Heparin, Heparin Ferein 5 amp. 500-600 gosok.

Bagaimana heparin dipilih?

  • Untuk pencegahan trombosis dan tromboemboli (termasuk selepas operasi), Clivarin, Troparin lebih disukai.
  • Untuk rawatan komplikasi trombotik (angina pectoris tidak stabil, serangan jantung, embolisme paru, trombosis urat dalam) - Fraxiparin, Fragmin, Clexan.
  • Untuk pencegahan pembentukan trombus pada pesakit yang menjalani hemodialisis: Fraxiparin, Fragmin.

Cybernin - ubat antithrombin III

Ia serupa dengan heparin dalam tindakannya: ia menyekat trombin, faktor pembekuan IXa hingga XIIa, plasmin. Semasa rawatan, tahap antithrombnia III dalam plasma darah harus dipantau.

Petunjuk: Ubat ini digunakan untuk komplikasi tromboemboli dengan latar belakang kekurangan kongenital antithrombin III atau kekurangannya yang diperoleh (terhadap latar belakang sirosis hati dengan kegagalan sel hepatik dan penyakit kuning yang teruk, dengan sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, pada pesakit yang menerima hemodialisis, dengan tromboemboli pelbagai asal). Ubat ini diberikan secara intravena.
Kontraindikasi: Cybernin tidak digunakan sekiranya berlaku intoleransi, pada kanak-kanak. Gunakan dengan berhati-hati pada wanita hamil.

Kesan sampingan: Penggunaannya boleh menjadi rumit oleh alahan kulit (urtikaria), pening, gangguan pernafasan, menggigil, demam, rasa tidak menyenangkan di mulut, penglihatan kabur, batuk, sakit dada.

Ejen antitrombotik yang bertindak langsung

Mereka berfungsi dengan menyekat trombin secara langsung (faktor pembekuan plasma yang terbentuk dari prothrombin yang diaktifkan oleh tromboplastin). Bermakna kumpulan ini berfungsi sama dengan hirudin yang dirembeskan oleh lintah dan mencegah pembekuan darah..

  • Hirudin semula jadi yang dikombinasikan semula (Desirudin, Lepirudin) menyekat kawasan aktif trombin dan fibrin.
  • Hirudin sintetik (Bivalirudin) mempunyai mekanisme tindakan yang serupa..
  • Melagatran dan Efegatran melakukan sekatan kovalen terpencil dari bahagian aktif trombin.
  • Argatroban, Dabigatran, Ximelagatran, Inogatran, Etexipat melakukan sekatan trombin bukan kovalen terpencil.

Ximelagatran mempunyai harapan yang tinggi untuk pencegahan strok. Dalam eksperimen, dia menunjukkan hasil yang baik dan tidak kalah dalam kecekapan dan ketersediaan bio dengan Warfarin. Namun, maklumat lebih lanjut telah dikumpulkan bahawa ubat tersebut menyebabkan kerosakan hati yang serius, terutama dengan penggunaan yang berpanjangan.

Fondaparinux (Arixtra) adalah antikoagulan parenteral bertindak langsung yang secara selektif menghalang faktor pembekuan Xa. Ia boleh diberikan tanpa kawalan APTT secara subkutan dalam dos standard dengan mengambil kira berat badan pesakit. Dos purata - 2.5 mg sehari.

Ubat ini dikeluarkan terutamanya oleh buah pinggang, tidak berubah.

Ia digunakan untuk pencegahan komplikasi tromboemboli pada pesakit dengan campur tangan pembedahan utama pada rongga perut, pada pesakit lama yang tidak bergerak atau pesakit dengan artroplasti. Ubat ini digunakan untuk merawat trombosis urat dalam akut pada bahagian bawah kaki, PE, sindrom koronari akut.

Antikoagulan langsung seterusnya ialah natrium hidrosit

Ia digunakan secara eksklusif untuk pemeliharaan darah dan komponennya. Dialah yang ditambahkan ke tabung uji dengan darah di makmal sehingga tidak menggelembung. Dengan mengikat ion kalsium bebas, natrium hidrogen sitrat menghalang pembentukan tromboplastin dan penukaran prothrombin menjadi trombin.

Antikoagulan tidak langsung

Antikoagulan tidak langsung adalah ubat yang mempunyai kesan sebaliknya dari vitamin K. Mereka sama ada mengurangkan pembentukan protein (protein C dan S) yang terlibat dalam sistem antikoagulan, atau menghambat pembentukan faktor pembekuan prothrombin, VII, IX dan X di hati.

Derivatif Indan-1-3dione diwakili oleh Phenylin (Phenidione)

  • Ubat ini terdapat dalam tablet 0,03 gram (20 pcs. 160 rubel).
  • Ubat ini berfungsi dalam 8-10 jam dari kemasukan. Kesan maksimum berlaku selepas 24-30 jam. Kurang daripada warfarin terkumpul di dalam badan, tidak memberikan kesan jumlah dos. Kurang kesan pada kapilari. Dilantik di bawah kawalan PTI.
  • Ini diresepkan untuk tablet dalam empat dos pada hari pertama, untuk yang kedua untuk tablet dalam tiga dos, kemudian tablet setiap hari (bergantung pada tahap PTI). Selain memantau PTI, ujian air kencing harus dilakukan untuk penampilan sel darah merah..
  • Gabungan buruk dengan agen antihiperglikemik (Butamid).

Derivatif koumarin

Secara semula jadi, kumarin dalam bentuk gula terdapat di banyak tanaman (aster, semanggi manis, bison) Dalam bentuk terpencil, ini adalah kristal yang berbau seperti jerami segar. Derivatifnya (dikumarin) diasingkan pada tahun 1940 dari semanggi manis yang membusuk dan pertama kali digunakan untuk merawat trombosis.

Penemuan ini didorong oleh doktor haiwan, yang pada tahun 1920-an mendapati bahawa lembu di AS dan Kanada merumput di padang rumput yang ditumbuhi semanggi semanggi mulai mati akibat pendarahan besar-besaran. Setelah itu, dicumarin digunakan untuk beberapa waktu sebagai racun tikus, dan kemudian mulai digunakan sebagai ubat antikoagulan. Selepas itu, dikumarin digantikan dari farmasi oleh neodycoumarin dan warfarin..

Senarai ubat: Warfarin (Warfarex, Marevan, Warfarin sodium), Neodikumarin (Ethyl biscumacetate), Acenocoumarol (Syncumar).

Perlu diingat bahawa pentadbiran diri dan pemilihan dos Warfarin dilarang sama sekali kerana risiko pendarahan dan strok yang tinggi. Hanya doktor yang dapat menilai keadaan dan risiko klinikal dengan betul yang boleh menetapkan antikoagulan dan menetapkan dos..

Antikoagulan tidak langsung yang paling popular hari ini ialah Vafarin

Tindakan dadah dan petunjuk untuk digunakan

Warfarin boleh didapati dalam tablet 2.5, 3 dan 5 mg dengan pelbagai nama komersial. Sekiranya anda mula mengambil pil, mereka akan mula bertindak selepas 36-72 jam, dan kesan terapeutik maksimum akan muncul 5-7 hari dari awal rawatan. Sekiranya ubat dibatalkan, maka fungsi normal sistem pembekuan darah akan kembali selepas 5 hari. Semua kes trombosis dan tromboembolisme yang biasa sering menjadi petunjuk untuk perlantikan warfarin..

Dos

Ubat ini diambil sekali sehari pada masa yang sama. Mulakan dengan 2 tablet sehari (dos harian 5 mg). Penyesuaian dos dilakukan 2-5 hari setelah memantau indeks pembekuan (INR). Dos penyelenggaraan disimpan dalam 1-3 tablet (2.5-7.5 mg) sehari. Tempoh ubat bergantung pada jenis patologi. Oleh itu, dengan fibrilasi atrium, kecacatan jantung, ubat ini disyorkan untuk digunakan secara berterusan, PE memerlukan rawatan selama kira-kira enam bulan (jika ia berlaku secara spontan atau penyebabnya dihilangkan dengan pembedahan) atau dijalankan seumur hidup (jika ia berlaku terhadap latar belakang tromboflebitis urat kaki).

Kesan sampingan

Kesan sampingan warfarin termasuk pendarahan, mual dan muntah, cirit-birit, sakit perut, reaksi kulit (urtikaria, kulit gatal, eksim, nekrosis, vaskulitis, nefritis, urolithiasis, keguguran rambut).

Kontraindikasi

Warfarin tidak boleh digunakan untuk pendarahan akut, sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, penyakit hati atau buah pinggang yang teruk dengan kreatinin lebih daripada 140 ╬╝mol seliter, trombositopenia, pada orang yang mempunyai kecenderungan pendarahan (ulser peptik, luka parah, endokarditis bakteria, varises esofagus, buasir, aneurisma arteri), pada 12 minggu pertama dan 4 minggu terakhir kehamilan. Juga, ubat ini tidak digalakkan untuk gangguan penyerapan glukosa dan galaktosa, dengan kekurangan laktase. Warfarin tidak ditunjukkan dan dengan kekurangan protein S dan C kongenital dalam plasma darah.

Pengambilan makanan serentak:

Terdapat keseluruhan senarai makanan yang perlu dikonsumsi dengan berhati-hati atau dikecualikan sepenuhnya semasa rawatan dengan warfarin, kerana ia meningkatkan pendarahan dan meningkatkan risiko pendarahan. Ini adalah bawang putih, sage dan kina yang terdapat dalam tonik, pepaya, alpukat, bawang, kubis, brokoli dan tauge Brussels, kulit timun, selada dan selada air, kiwi, pudina, bayam, pasli, kacang polong, kedelai, selada air, lobak, minyak zaitun, kacang polong, ketumbar, pistachio, chicory. Alkohol juga meningkatkan risiko pendarahan..

St John's wort, sebaliknya, mengurangkan keberkesanan ubat dan tidak boleh digunakan serentak dengannya..

Ubat yang dikontraindikasikan bersama dengan warfarin

NSAID (kecuali inhibitor COX-2), Clopidogrel, Aspirin, Dipyridamole, penisilin dosis tinggi, Cimetidine, Chloramphenicol.

Ubat-ubatan yang meningkatkan kesan warfarin

Allopurinol, Digoxin, Amiodarone, Quinidine, Disopyramide, Disulfiram, Amitriptyline, Sertraline, Heparin, Bezafibrate, Clofibrate, Fenofibrate, Vitamin A and E, Glucagon, Glibenclamide, Gingo otosfid, Efrekflust, Efing Cimetidine, Indomethacin, Codeine, Metolazone, Piroxicam. Parksetin, Proguanil, Omeprazole, Simvastatin, Propafenone, Sulindac, Sulfapyrazone, Testosteron, Danazol, Tamoxifen, Fluoxetine, Troglitazone, Phenylbutazone, Flucanazole, Itraconazole, Levamisolokov, Loksibonatzinzaf Tetracyclines, Cefuroxime, Clarithromycin, Chloramphenicol, Sulfamethoxazole.

Apa itu INR dan mengapa ia harus ditentukan

INR (International Normalized Ratio) adalah petunjuk pembekuan darah, yang dikaji sebelum menetapkan warfarin dan sebagai kawalan keberkesanan terapi, serta untuk menyesuaikan dos dan menilai risiko komplikasi rawatan. Ini adalah turunan masa prothrombin (semasa darah membeku), serta PTI (indeks prothrombin), yang biasanya 95-105%.

  • INR adalah nisbah masa prothrombin pesakit dengan masa prothrombin standard. Semakin tinggi INR, semakin teruk pembekuan darah.
  • Kadar INR 0.85-1.25. Semasa terapi warfarin, anda perlu mencapai INR 2-3

INR diperiksa sebelum mengambil warfarin, kemudian pada 2-5 hari. Rata-rata, diperlukan hingga 10 hari untuk memilih dos ubat dan menstabilkan INR dalam angka sasaran (2-3). Pengawalan selanjutnya dilakukan 2-4 minggu sekali.

  • Sekiranya INR kurang dari 2, dos warfarin tidak mencukupi, ia meningkat sebanyak 2.5 mg (1 tablet seminggu), memantau INR setiap minggu sehingga indikator 2-3.
  • Sekiranya INR lebih daripada 3, maka dos ubat dikurangkan (1 tablet 2, 5 mg seminggu). Kawalan INR dilakukan satu minggu selepas pengurangan dos.
  • Sekiranya INR adalah 3.51-4.5, dos dikurangkan sebanyak 1 tablet. INR dipantau selepas 3 hari.
  • Sekiranya INR adalah 4.51-6, dos dikurangkan sebanyak 1 tablet dengan kawalan INR setiap hari.
  • Sekiranya INR lebih besar daripada 6, warfarin dibatalkan.

Secara umum, antikoagulan adalah ubat-ubatan dengan banyak perangkap. Yang utama adalah risiko pendarahan spontan (termasuk pendam) dan bencana otak, yang boleh mengakibatkan kematian. Sehubungan dengan itu, ubat antikoagulan harus diambil hanya seperti yang diarahkan dan di bawah pengawasan doktor, dengan mempertimbangkan semua keadaan penyakit, risiko pada pesakit dan data kawalan makmal, yang harus berhati-hati dan teratur.

Baru dalam penggunaan antikoagulan

Penetapan (pemilihan dos secara beransur-ansur) warfarin untuk terapi penyelenggaraan melalui dua peringkat: pemilihan dos sebenar dan rawatan jangka panjang dengan dos penyelenggaraan. Hari ini, semua pesakit, bergantung kepada kepekaan terhadap ubat, dibahagikan kepada tiga kumpulan..

  • Sangat sensitif terhadap warfarin. Mereka cepat (dalam beberapa hari) dari awal pengambilan ubat mencapai nilai INR sasaran terapeutik. Usaha lebih lanjut untuk meningkatkan dos menyebabkan risiko pendarahan yang tinggi.
  • Individu dengan kepekaan normal mencapai sasaran INR mereka secara purata dalam seminggu sejak memulakan terapi.
  • Pesakit dengan kepekaan yang rendah terhadap Warfarin, walaupun pada dos yang tinggi, tidak memberikan tindak balas INR yang mencukupi selama dua hingga tiga minggu.

Ciri-ciri bioavailabiliti Warfarin pada pesakit yang berbeza mungkin memerlukan pemantauan INR makmal yang lebih berhati-hati (kerap) selama tempoh rawatan, menghubungkan pesakit dengan makmal. Pesakit dapat mempertahankan kebebasan bergerak dan kehidupan relatif dengan membeli alat Coaguchek sederhana, yang berfungsi sama dengan glukometer menggunakan jalur ujian. Betul, tanda harga untuk peranti itu sendiri adalah sekitar 30,000 rubel, dan barang habis pakai (satu set jalur ujian) berharga enam hingga tujuh ribu.

Generasi baru antikoagulan, yang berjaya menggantikan Warfarin dalam banyak keadaan (kardiologi, pencegahan dan rawatan trombosis urat mendalam pada bahagian ekstrem, PE, dalam terapi dan pencegahan strok), memungkinkan untuk melepaskan diri dari masalah kawalan INR hari ini..

Kami bercakap mengenai tiga ubat utama: Rivaroxaban (Xarelto), Apixaban (Eliquis) dan Dabigatran (Pradaxa).

Dua yang pertama berjaya menggantikan antikoagulan parenteral dalam kombinasi dengan warfarin hari ini dalam situasi PE berisiko rendah.

Rivaroxaban (tablet 10, 15, 20 mg)

Ia menunjukkan risiko pendarahan serendah mungkin, lebih selamat untuk kumpulan komplikasi ini berbanding dengan kombinasi Warfarin dengan Enoxaparin. Kesan terapi cepat ditunjukkan; kawalan INR tidak diperlukan. Dalam rawatan PE atau trombosis urat dalam pada bahagian bawah kaki, 15 mg ubat diresepkan selama 3 minggu dua kali sehari. Kemudian mereka beralih kepada dos pemeliharaan 20 mg sekali sehari selama 3-6-12 bulan.

Apixaban

Dalam keadaan yang sama, Apixaban diberikan dalam dos 10 mg dua kali sehari selama seminggu, diikuti dengan 5 mg dua kali sehari seumur hidup. Ubat ini menjanjikan dari segi terapi pesakit luar untuk embolisme paru berisiko rendah, yang kini dirawat secara rawat jalan.

Ubat ini dikontraindikasikan untuk:

  • pendarahan berterusan,
  • pada wanita hamil,
  • kegagalan buah pinggang peringkat akhir,
  • patologi hepatik yang teruk.

Dabigatran

Ia tidak dapat menggantikan antikoagulan parenteral dan diresepkan selepas rawatan dengan dos 150 mg dua kali sehari (110 mg dua kali pada orang berusia lebih dari 80 tahun atau menerima verapamil). Dalam rawatan strok iskemia, Apixaban adalah yang paling selamat, yang diresepkan untuk stroke kecil selama 3-5 hari, dengan rata-rata 6 hari (setelah CT otak), dengan parah setelah 12 hari.

Sangat menarik untuk menggunakan agen ini dalam pencegahan PE pada pesakit dengan arthroplasty pinggul dan lutut. Rata-rata, terapi antikoagulan bermula 1-4 jam selepas pembedahan.

  • Sekiranya menggunakan Rivaroxaban, ia digunakan selama 35 hari untuk pembedahan pinggul dan 14 hari untuk prostetik lutut.
  • Dabigatran 35 dan 10 hari, masing-masing.

Dalam praktik kardiologi, dengan latar belakang fibrilasi atrium, pencegahan strok boleh dilakukan dan bukan Warfarin oleh salah satu ubat ini. Pada masa yang sama, Dabigatran (110 mg dua kali sehari) dan Apixaban (5 mg 2 kali sehari) lebih berkesan daripada Warfarin dan risiko pendarahan lebih rendah untuk pengambilannya. Kedua-dua Dabigatran, Apixaban, dan Rivaroxaban, dibandingkan dengan Warfarin, dalam situasi ini memberikan statistik komplikasi yang lebih rendah seperti strok hemoragik. Rivaroxaban untuk pencegahan strok iskemia dengan adanya fibrilasi atrium dalam dos 20 mg sekali sehari tidak mempunyai kelebihan berbanding Warfarin.

Dengan adanya prostesis mekanikal injap jantung, serta dengan stenosis mitral, peralihan dari warfarin ke antikoagulan baru tidak sesuai.

Cara beralih dari satu antikoagulan ke yang lain

Istilah antikoagulan baru merangkumi Rivoraxoban, Apixaban, Dabigatran.

  • Sekiranya perlu beralih dari Warfarin ke salah satu antikoagulan baru, Warfarin dibatalkan dan tempoh dikekalkan sehingga INR kurang dari 2. Apabila nilai ini tercapai, salah satu antikoagulan baru ditetapkan.
  • Sekiranya anda perlu mengganti antikoagulan baru dengan Warfarin, maka ia hanya ditambahkan ke antikoagulan baru sehingga INR 2-3 diperoleh. INR harus dipantau sebelum pengambilan antikoagulan baru dengan kawalan berulang sehari selepas dos terakhir antikoagulan baru.
  • Sekiranya peralihan dibuat dari bentuk antikoagulan parenteral ke yang baru, maka yang pertama dibatalkan sekaligus, dan yang baru diberikan pada keesokan harinya..

Cara mengimbangi penerimaan yang salah

Selalunya, pesakit (terutama orang tua) melakukan kesalahan dalam dos ubat atau mereka lupa sama ada mereka mengambilnya sama sekali. Agar tidak mengalami situasi pendarahan yang melampau atau peningkatan risiko trombosis yang tajam, ada peraturan tertentu untuk memperbaiki kesalahan pengambilan antikoagulan generasi baru.

  • Sekiranya pil hilang, maka dos dua kali ganda tidak boleh diambil dalam keadaan apa pun. Sekiranya ubat itu biasanya diminum dua kali sehari (Pradaxa, Eliquis), pil yang tidak dijawab boleh diambil dalam masa 6 jam selepas waktu yang tidak dijawab. Untuk Xarelto, perkara yang sama dapat dilakukan dalam 12 jam. Sekiranya ini tidak mungkin, dos harus dilewati, dan dos seterusnya harus diambil sesuai dengan rancangannya.
  • Sekiranya pesakit secara tidak sengaja mengambil dos ubat dua kali sehari (Pradaxa, Eliquis), maka pengambilan ubat seterusnya mengikut rancangan harus dilewatkan. Sekiranya dos berganda dimakan untuk Xarelto, anda tidak perlu ketinggalan, minum ubat seperti biasa.
  • Sekiranya pesakit tidak ingat sama ada dia telah minum pil, maka untuk Pradaxa dan Eliquis, dos tambahan tidak diperlukan, dos ubat berikutnya hanya 12 jam selepas yang sebelumnya. Untuk Xarelto, pil itu harus diminum, yang seterusnya harus diminum dalam 24 jam.

Masalah pendarahan

Seperti Warfarin, pendarahan yang berbeza-beza dapat terjadi pada antikoagulan baru. Sekiranya pendarahan ringan, antikoagulan harus dibatalkan. Dengan tahap keparahan sederhana, eritroma, pekatan platelet atau plasma yang baru dibekukan juga dititis. Pendarahan yang mengancam nyawa memerlukan kepekatan kompleks prothrombin atau rawatan pembedahan.

Tidak ada penawar khusus untuk warfarin (baik Vikasol dan Etamsilat tidak sesuai).

Sehingga kini, penawar Idarucizumab telah didaftarkan dan digunakan untuk Dabigatran di Eropah. Di Persekutuan Rusia, pendaftarannya dirancang untuk tahun 2017. Selalunya, ubat ini digunakan dalam keadaan kecemasan (contohnya, dengan pendarahan yang mengancam nyawa atau bantuan pembedahan pembedahan kecemasan).

Penyediaan pra operasi

Semua intervensi pembedahan utama memerlukan pemindahan pesakit dari warfarin atau antikoagulan baru ke heparin berat molekul rendah parenteral.

Walau bagaimanapun, pembedahan kecil dapat diberikan kepada pesakit tanpa mengubah terapi antikoagulasi. Khususnya, pada Warfarin atau antikoagulan baru, pesakit boleh dirawat:

  • doktor gigi (semasa mengeluarkan 1-3 gigi, memasang implan, pembedahan periodontal, membuka abses rongga mulut),
  • pakar oftalmologi (pembuangan katarak, pembedahan glaukoma).
  • Tidak memerlukan perubahan endoskopi antikoagulan dan diagnostik.

Senarai ubat antikoagulan, mekanisme tindakan dan kontraindikasi dan kesan sampingan

Antikoagulan adalah sekumpulan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah: ia menurun dengan mendadak, sifat reologi tisu berubah, ia menjadi cair dan lebih mudah melewati kapal, tetapi risiko proses yang tidak terkawal meningkat dengan serius. Pendarahan terutamanya.

Dadah jenis ini jauh lebih kuat daripada ubat antiplatelet yang serupa dengannya. Dilarang keras mengambil ubat-ubatan tersebut tanpa pelantikan pakar rawatan. Diperlukan kawalan dinamik, pemantauan berterusan.

Walaupun terdapat semua bahaya, kerana keberkesanan yang tidak dapat dipertikaikan, penggunaan ubat jenis ini diperlukan dalam kebanyakan kes. Dalam situasi apa dan apa yang perlu anda ketahui?

Klasifikasi dan mekanisme tindakan

Pembahagian dilakukan mengikut sifat kesan, aktiviti farmakologi dan cara ubat mempengaruhi tubuh pesakit.

Klasifikasi antikoagulan agak buruk, terdapat dua jenis utama: tindakan langsung dan tidak langsung. Tetapi mereka lebih daripada memenuhi keperluan terapi dalam semua kes klinikal..

Langsung

Di jantung pembekuan (proses pembekuan darah), sekumpulan bahan tertentu bertindak dalam keadaan normal. Mereka memberikan pengumpulan sel berbentuk, penutupan luka yang cepat atau bahagian kapal yang musnah di bawah pengaruh faktor mekanikal atau faktor lain.

Sebatian utama jenis ini adalah trombin. Farmaseutikal-antikoagulan bertindak langsung mempengaruhi aktivitinya, sementara kepekatan komponen tetap pada tahap yang sama.

Thrombin masih dihasilkan dan dikesan semasa ujian darah. Tetapi ia menjadi tidak berfungsi, yang menjadi asas kerja antikoagulan langsung.

Dadah jenis ini dianggap sebagai standard emas untuk rawatan kecemasan. Walau bagaimanapun, kerana kesan farmakologi yang agresif, penggunaan subkumpulan ubat ini sangat tidak digalakkan untuk jangka masa yang panjang dalam menjalani terapi..

Ubat-ubatan cepat dimetabolisme, diproses dan diekskresikan. Kesan menguntungkan tidak bertahan lama, kesan sampingannya teruk, hingga pendarahan besar.

Oleh itu, tanpa pengawasan oleh pakar hematologi, ubat semacam itu tidak boleh digunakan..

Tidak Langsung

Subkumpulan farmaseutikal ini mempunyai mekanisme tindakan yang kompleks kerana kemampuan komponen aktif yang membentuk ubat.

Hasil berguna berbeza secara radikal daripada kumpulan ubat sebelumnya..

Antikoagulan tidak langsung mempengaruhi trombin, meneutralkan sebatian sepenuhnya, memusnahkannya. Di samping itu, mereka mempengaruhi faktor pembekuan lain, secara tidak langsung mempengaruhi kadar agregasi sel darah terbentuk..

Sebagai tambahan kepada tindakan pencairan yang sebenarnya, ubat-ubatan jenis ini membantu menormalkan pemakanan tisu miokardium, melonggarkan otot kapal, juga menghilangkan garam organik, dan mengembalikan kepekatan kolesterol.

Kerana penggunaan yang agak kurang agresif, ubat-ubatan ini dapat digunakan untuk jangka masa panjang..

Kesan sampingannya juga teruk dan risiko perkembangannya dengan penggunaan yang tidak terkawal adalah besar. Anda tidak boleh mengambil subkumpulan ini sendiri..

Adalah mustahil untuk berbicara dengan tegas mengenai ubat mana yang lebih baik. Semuanya bergantung pada kes klinikal tertentu.

Antikoagulan langsung

Antara petunjuk yang mungkin digunakan:

  • Trombosis penyetempatan. Sebagai peraturan, proses ini mempengaruhi kapal besar di bahagian bawah kaki. Ciri khas adalah pembentukan gumpalan sel yang terbentuk dan protein-fibrin, menyekat lumen struktur.

Peredaran darah yang normal berubah, menjadi lemah dan tidak mencukupi untuk pemakanan tisu. Antikoagulan dapat membantu pada peringkat awal proses patologi. Maka anda tidak boleh melakukan tanpa trombolitik.

  • TELA. Penyakit arteri pulmonari. Ia sering dijumpai dalam praktik pakar. Ia disertai dengan peningkatan tekanan yang cepat, masalah dalam kerja jantung. Sekiranya pertindihan lumen vaskular tidak begitu besar, masih ada peluang untuk pulih. Antikoagulan langsung digunakan sebagai agen antitrombotik tambahan.
  • Thrombophlebitis. Pembentukan gumpalan dengan perkembangan serentak proses keradangan pada bahagian pembuluh darah adalah tipikal. Ia disertai dengan keadaan yang jauh lebih serius, pemulihan dilakukan di hospital.
  • Angina pectoris. Gangguan akut aliran darah di struktur jantung, bagaimanapun, tahap gangguan ini belum mencapai titik kritikal. Oleh itu, kematian tisu organ yang berleluasa tidak berlaku. Masih ada peluang pemulihan, dan tanpa akibat.
  • Infark miokard pada fasa akut. Penggunaan antikoagulan adalah mungkin pada tahap mana-mana proses patologi. Kesan bermanfaat yang paling besar diperhatikan semasa diberikan pada fasa awal. Semasa tempoh pemulihan selepas infark miokard, penerimaan diperlukan kerana risiko tinggi pembentukan bekuan.
  • Sindrom DIC dalam fasa lesi trombotik.
  • Gangguan autoimun buah pinggang, serta proses patologi sistemik seperti lupus erythematosus. Permohonan boleh dilakukan di mana-mana peringkat.
  • Gangguan peredaran mikro. Sebagai sebahagian daripada langkah pencegahan. Walau bagaimanapun, penggunaan antikoagulan hanya dibenarkan untuk kursus pendek. Di bawah pengawasan pakar.
  • Buasir. Sebagai salap untuk kegunaan luaran.

Senarai ubat

Heparin topikal adalah bentuk ubat klasik. Ia diresepkan untuk hematoma, pada peringkat awal vena varikos.

Kepekatan bahan aktif adalah minimum, dan oleh itu kemungkinan kesan sampingan apabila digunakan dengan betul tidak dapat diabaikan.

Senarai antikoagulan langsung: Heparin, Lyoton, Venolife, Hepatrombin, salap Heparin. Sebahagian komponennya terdapat dalam salap Troxevasin.

Bermakna untuk penerimaan dalaman. Digunakan untuk merawat penyakit sistemik apabila mustahil untuk membatasi pendedahan tempatan.

Ini merangkumi dua subtipe ubat:

  • Yang pertama adalah heparin dengan berat molekul rendah. Senarai nama ubat: Clexan, Clevarin, Fragmin, Fraxiparin, Gemapaksan, Troparin. Mereka memberikan kesan cepat dan agak kuat; ia mempengaruhi faktor pembekuan lain selain trombin, tetapi pada tahap yang lebih rendah. Mereka digunakan mengikut petunjuk, sebagai ubat kecemasan atau untuk rawatan penyakit kronik.
  • Yang kedua adalah heparin dengan berat molekul purata. Nama biasa - Cybernin.

Senarai ubat antikoagulan jauh lebih luas, namun, ubat utama yang dipaparkan di pasaran farmaseutikal hanya berdasarkan bahan yang disebutkan..

Kontraindikasi

Alasan khas untuk penolakan penggunaan:

  • Pendarahan penyetempatan. Peningkatan proses tidak dapat dielakkan, yang akhirnya akan membawa maut kepada pesakit.
  • Gangguan pembekuan yang terbukti. Dengan pelbagai penyakit, sama ada trombositopati, gangguan pengeluaran bahan khas yang terlibat dalam pengumpulan sel yang terbentuk.
  • Strok hemoragik. Ia disertai dengan pemusnahan kapal di kawasan otak. Dengan penggunaan antikoagulan langsung secara selari, hematoma besar berkembang, memampatkan tisu saraf. Inilah jalan menuju kematian.
  • Aneurisma. Penonjolan dinding arteri.
  • Hipertensi malignan. Kenaikan tekanan yang stabil dengan cepat ke tahap kritikal.
  • Patologi saluran gastrousus. Terutama ulseratif di alam, berpotensi mampu memprovokasi pendarahan.
  • Operasi yang baru dilakukan. Sebarang penyetempatan.
  • Intoleransi individu terhadap komponen ubat. Reaksi alahan.

Senarai tidak lengkap. Diperlukan penilaian senarai dalam anotasi untuk nama tertentu.

Kesan sampingan

  • Berdarah.
  • Pembentukan hematoma.
  • Gejala dyspeptik.
  • Perubahan warna kulit, pucat.
  • Sakit kepala, kelemahan. Gangguan sistem saraf.
  • Ruam. Reaksi alahan.

Antikoagulan tidak langsung

Petunjuk untuk digunakan:

  • Kambuh infark miokard. Episod berulang gangguan peredaran darah akut di tisu jantung. Mereka dijumpai terutamanya pada pesakit tua. Gunakan ubat dengan berhati-hati..
  • Kegagalan jantung kronik.
  • Trombosis berterusan, terutamanya urat mendalam di bahagian bawah kaki dengan penggunaan kaedah lain yang tidak berkesan.
  • Lesi arteri pulmonari. Dalam sistem dengan ubat khusus, terutamanya trombolitik. Menggabungkannya, bagaimanapun, harus dilakukan dengan sangat berhati-hati, kerana risiko pendarahan maut adalah tinggi..

Sebagai tambahan kepada petunjuk yang ditunjukkan, asas yang dijelaskan di atas juga dapat dibezakan. Dengan perbezaan bahawa antikoagulan tidak langsung jarang digunakan dalam keadaan akut, pelantikannya dilakukan untuk penyakit kronik jantung, saluran darah, gangguan hematologi.

Senarai ubat

Senarai antikoagulan tidak langsung merangkumi tiga nama:

  • Warfarin. Ia boleh didapati dalam bentuk tablet untuk pentadbiran lisan dan diresepkan kepada pesakit dalam kebanyakan kes. Antara lain, ia dianggap paling selamat dan berkesan. Nilai tambah yang penting adalah pergantungan yang signifikan terhadap dos. Semakin tinggi kepekatan dalam darah, semakin serius kesan positifnya.

Pada masa yang sama, sebaik sahaja ubat itu dibatalkan, fenomena negatif, kesan sampingan dengan cepat hilang. Fleksibiliti dan fleksibiliti Warfarin menjadikannya sangat diperlukan dalam rawatan kebanyakan patologi.

  • Neodikumarin. Ia diresepkan agak jarang pada kes-kes akut. Pada masa yang sama, penggunaan ubat memerlukan pengambilan yang sistematik, kerana kesan positif tidak muncul dengan segera, tetapi secara beransur-ansur, kerana komponen aktif terkumpul di dalam tubuh..
  • Acenocoumarol. Digunakan sebagai analog yang berkesan untuk intoleransi terhadap nama sebelumnya.

Ubat tidak langsung digunakan dengan ketat mengikut petunjuk, walaupun keselamatan dan kebolehubahan kesan positifnya lebih besar.

Kontraindikasi

Sebab-sebab untuk menolak penggunaan antikagulan tidak langsung hampir sama dengan ubat bertindak langsung.

Tambahan termasuk kehamilan dan ancaman keguguran. Juga kecenderungan pendarahan rahim.

Secara umum, ubat untuk mencairkan dan mengubah sifat reologi tidak boleh diresepkan semasa kehamilan dan penyusuan. Ini adalah asas universal untuk kegagalan.

Tidak digalakkan menggunakan ubat untuk membetulkan gangguan pada kanak-kanak. Kerana antikoagulan dapat memperlambat pembentukan tulang, mereka menyebabkan masalah pendarahan.

Kontraindikasi spesifik adalah gangguan fungsi hati dan ginjal yang teruk. Dalam kes ini, ubat hanya akan membahayakan, memperburuk keadaan..

Kesan sampingan

Pada asasnya, kesan yang tidak diingini sama seperti penggunaan antikoagulan langsung. Hematoma sering terbentuk, pendarahan berkembang.

Pesakit bertemu dengan proses dyspeptik (pedih ulu hati, mual, muntah, cirit-birit, sembelit, gangguan najis bergantian).

Reaksi alahan jenis ruam kulit sering dijumpai. Kurang biasa, bentuk gangguan lain yang lebih teruk: edema Quincke, kejutan anafilaksis.

Perhatian khusus harus diberikan pada pesakit dengan intoleransi yang kompleks terhadap sekumpulan ubat. Tindak balas alahan polyvalent.

Pelantikan antikoagulan dilakukan dengan ketat mengikut petunjuk, ini bukan kaedah yang boleh digunakan dengan sewenang-wenangnya. Risiko terlalu besar, tindakan positif tidak dapat dicapai dengan cara ini. Perlu menghubungi pakar hematologi.

Apa itu antikoagulan, yang mana diklasifikasikan sebagai ubat langsung dan tidak langsung

Untuk mengelakkan berlakunya gumpalan darah, seperti gumpalan darah berbahaya, dalam klasifikasi ubat-ubatan terdapat kumpulan farmakologi yang disebut antikoagulan - senarai ubat disajikan dalam buku rujukan perubatan apa pun. Ubat-ubatan tersebut memberikan kawalan kelikatan darah, mencegah sejumlah proses patologi, dan berjaya merawat penyakit individu pada sistem hematopoietik. Agar pemulihan menjadi muktamad, langkah pertama adalah mengenal pasti dan menghilangkan faktor pembekuan..

Apa itu antikoagulan

Ini adalah wakil dari kumpulan farmakologi yang terpisah, dihasilkan dalam bentuk tablet dan suntikan, yang dirancang untuk mengurangkan kelikatan darah, mencegah trombosis, mencegah strok, dalam terapi kompleks infark miokard. Ubat-ubatan tersebut tidak hanya dapat mengurangkan pembekuan aliran darah sistemik, tetapi juga mengekalkan keanjalan dinding vaskular. Dengan peningkatan aktiviti platelet, antikoagulan menyekat pembentukan fibrin, yang relevan untuk rawatan trombosis yang berjaya.

Petunjuk untuk digunakan

Antikoagulan digunakan bukan hanya untuk pencegahan tromboemboli yang berjaya, temu janji seperti ini sesuai dengan peningkatan aktiviti trombin dan potensi ancaman pembentukan trombi berbahaya bagi aliran darah sistemik di dinding vaskular. Kepekatan platelet secara beransur-ansur berkurang, darah memperoleh kadar aliran yang boleh diterima, penyakit itu merosot. Senarai ubat yang diluluskan untuk penggunaannya luas, dan ubat ini ditetapkan oleh pakar untuk:

  • aterosklerosis;
  • penyakit hati;
  • trombosis vena;
  • penyakit vaskular;
  • trombosis vena cava inferior;
  • tromboemboli;
  • gumpalan darah dari urat hemoroid;
  • phlebitis;
  • kecederaan pelbagai etiologi;
  • urat varikos.
  • Fluimucil-antibiotik IT untuk penyedutan
  • No-shpa - apa yang membantu: penggunaan ubat untuk kesakitan
  • Apa vitamin yang perlu diminum semasa menurunkan berat badan

Pengelasan

Manfaat antikoagulan semula jadi jelas, yang disintesis oleh tubuh dan berlaku dalam kepekatan yang mencukupi untuk mengawal kelikatan darah. Walau bagaimanapun, perencat pembekuan semula jadi rentan terhadap sejumlah proses patologi, oleh itu, perlu memasukkan antikoagulan sintetik ke dalam rejimen rawatan yang kompleks. Sebelum menentukan senarai ubat, pesakit perlu menghubungi doktor yang hadir, untuk mengecualikan kemungkinan komplikasi kesihatan.

Antikoagulan langsung

Senarai ubat-ubatan tersebut dirancang untuk menekan aktiviti trombin, mengurangkan sintesis fibrin, dan fungsi hati yang normal. Ini adalah heparin tindakan tempatan, pentadbiran subkutan atau intravena, yang diperlukan untuk rawatan urat varikos pada bahagian bawah kaki. Komponen aktif diserap secara produktif ke dalam peredaran sistemik, bertindak sepanjang hari, lebih berkesan apabila diberikan secara subkutan daripada secara lisan. Di antara heparin dengan berat molekul rendah, doktor membezakan senarai ubat berikut yang bertujuan untuk pemberian heparin secara tempatan, intravena atau di dalam:

  • Fraxiparine;
  • Gel Lioton;
  • Clexane;
  • Salap Heparin;
  • Fragmin;
  • Hepatrombin;
  • Natrium hidrogen sitrat (heparin diberikan secara intravena);
  • Clevarin.

Antikoagulan tidak langsung

Ini adalah ubat jangka panjang yang bertindak secara langsung pada pembekuan darah. Antikoagulan tidak langsung menyumbang kepada pembentukan prothrombin di hati, mengandungi vitamin yang berharga untuk tubuh dalam komposisi kimia. Sebagai contoh, warfarin diresepkan untuk fibrilasi atrium dan injap jantung buatan, sementara dos Aspirin yang disyorkan kurang produktif dalam praktiknya. Senarai ubat adalah klasifikasi siri kumarin berikut:

  • monocoumarins: Warfarin, Sinkumar, Mrakumar;
  • indandions: Phenilin, Omefin, Dipaxin;
  • dicumarins: Dicumarin, Tromexan.
  • Potong uretra pada lelaki
  • Valerian tincture adalah ubat penenang. Cara minum tin valure dalam tetes - arahan penggunaan
  • Penutup mata - bagaimana memilih yang terbaik. Cara menggunakan concealer untuk lingkaran hitam di bawah mata dengan foto

Untuk menormalkan pembekuan darah dengan cepat dan mencegah trombosis vaskular selepas infark miokard atau strok, doktor sangat mengesyorkan antikoagulan oral yang mengandungi vitamin K dalam komposisi kimia. Sekiranya tidak ada penyakit ginjal yang luas, senarai antikoagulan oral berikut harus diketengahkan:

  • Sincumar;
  • Warfarex;
  • Acenocoumarol;
  • Neodicumarin;
  • Fenilin.

Antikoagulan PLA

Ini adalah antikoagulan oral dan parenteral generasi baru, yang dikembangkan oleh saintis moden. Antara kelebihan preskripsi tersebut adalah kesan cepat, keselamatan yang lengkap dari segi risiko pendarahan, dan perencatan trombin yang boleh dibalikkan. Walau bagaimanapun, terdapat juga kekurangan antikoagulan oral seperti itu, dan berikut adalah senarai: pendarahan ke saluran pencernaan, kehadiran kesan sampingan dan kontraindikasi. Di samping itu, untuk memberikan kesan terapeutik jangka panjang, perencat trombin mesti diambil dalam jangka masa yang lama, tanpa melanggar dos harian yang disyorkan..

Ubatnya bersifat universal, tetapi tindakan pada organisma yang terjejas lebih selektif, bersifat sementara, dan memerlukan penggunaan jangka panjang. Untuk menormalkan pembekuan darah tanpa komplikasi serius, disarankan untuk mengambil salah satu senarai antikoagulan oral generasi baru yang dinyatakan:

  • Apixaban;
  • Rivaroxaban;
  • Dabigatran.

Harga antikoagulan

Sekiranya perlu untuk mengurangkan pembekuan darah secepat mungkin, doktor dengan alasan perubatan mengesyorkan mengambil antikoagulan - senarai ubatnya luas. Pilihan terakhir bergantung pada ciri farmakologi ubat tertentu, kos di farmasi. Harga berbeza, tetapi perhatian lebih diperlukan untuk kesan terapi. Di bawah ini anda dapat membiasakan diri dengan harga di Moscow dengan lebih terperinci, tetapi jangan lupa kriteria utama untuk pembelian tersebut. Jadi:

Nama antikoagulan - dari senarai ubat

Video

Ulasan

Marina, 29 tahun Sejak kecil, pembekuan darah saya mengalami gangguan. Saya tidak tahu apa-apa mengenai antikoagulan sebagai kumpulan farmakologi. Doktor menasihatkan untuk mengambil tablet Aspirin setiap pagi. Oleh itu, saya telah meneruskan prosedur ini selama beberapa tahun. Oleh kerana tidak ada masalah kesihatan, saya rasa ubat ini berfungsi. Murah dan ceria.

Alexandra, 37 tahun Dari senarai saya memilih ubat Rivaroxaban untuk diri saya sendiri. Ubat ini baru, tetapi berkesan - ia memberikan pencegahan trombosis yang berkesan. Dalam keluarga kami, penyakit seperti ini diwarisi melalui garis keturunan wanita, jadi saya bimbang tentang langkah pencegahan yang tersedia secara terbuka terlebih dahulu. Ubat itu murah, tidak ada aduan.

Victoria, 32 tahun Saya mengalami vena varikos selama beberapa tahun sekarang. Vena bukan sahaja menyebabkan kompleks rendah diri, tetapi juga berkala. Dadah Lioton gel dari senarai antikoagulan langsung membantu saya. Ubat ini berfungsi dengan cepat, selain melegakan keletihan anggota badan yang meningkat setelah seharian bekerja.

Valentina, 41 tahun Dari senarai ubat, saya dapat memuji Warfarin, yang bertindak dengan cepat dan tepat pada masalah kesihatan. Setahun yang lalu, seorang doktor mendiagnosis saya dengan mikrostroke, dan bagi saya itu benar-benar tidak dijangka - nampaknya, dia menderita di kakinya. Segera mereka memberi ubat ini untuk pemulihan cepat. Ubat itu membantu, kesan sampingan tidak timbul, walaupun mereka terancam.

Antikoagulan: senarai ubat dalam tablet

Antikoagulan adalah ubat yang dirancang untuk menekan pembekuan darah dan mencegah pembentukan perubahan trombolitik. Dalam perubatan, diresepkan untuk penyakit paru-paru, jantung, saluran darah, dalam tempoh selepas operasi untuk mengurangkan risiko komplikasi.

Klasifikasi dan petunjuk ubat

Ubat dibahagikan kepada beberapa kumpulan berdasarkan kesan terapi dan mekanisme pengaruh pada tubuh. Hanya ada 2 jenis antikoagulan: langsung dan tidak langsung.

Antikoagulan langsung

Mekanisme tindakan ubat-ubatan dikaitkan dengan aktiviti komponen yang menyumbang kepada penyatuan eritrosit, leukosit dan trombosit, pemulihan integriti kapal yang cepat, yang rosak akibat pengaruh faktor penyebab.

Sebatian utama yang terkena antikoagulan langsung adalah trombin. Komponen ubat menghentikan aktivitinya tanpa mengubah isi kandungan. Elemen struktur darah dihasilkan dalam jumlah normal, ia dapat dikesan dengan hasil analisis makmal.

Ubat-ubatan mengalami metabolisme, pemprosesan dan penghapusan yang cepat dari tubuh manusia. Kesan terapi tidak jangka panjang. Reaksi buruk yang serius boleh berlaku, termasuk pendarahan dalaman yang teruk. Atas sebab ini, rawatan dengan antikoagulan langsung dijalankan di bawah pengawasan doktor. Tablet diresepkan dalam rawatan penyakit berikut:

    Trombosis. Lebih kerap, perubahan yang sesuai pada saluran kaki yang besar didiagnosis, yang dicirikan oleh pembentukan gumpalan darah yang menyekat lumen. Pada peringkat awal penyakit ini, antikoagulan dapat dikeluarkan, yang mengembalikan peredaran darah. Pada peringkat kemudian, ubat-ubatan diresepkan yang tergolong dalam trombolitik.

Dalam rawatan buasir, ubat terbaik adalah dalam bentuk salap dan supositoria, yang lebih mudah digunakan.

Antikoagulan tidak langsung

Perbezaan antara antikoagulan langsung dan tidak langsung adalah dalam tindakan. Yang terakhir mempunyai kesan yang kompleks, berbeza dengan kumpulan ubat lain. Dana tersebut memberi kesan pada trombin, tetapi mereka tidak menekan aktiviti tersebut, tetapi menghancurkannya sepenuhnya. Mekanisme tindakan mereka juga dikaitkan dengan pengaruh pada faktor pembekuan lain, termasuk kadar agregat.

Antikoagulan tidak langsung menyumbang bukan sahaja kepada penipisan darah, tetapi juga memulihkan pemakanan tisu miokardium, melegakan vasospasme, mempercepat perkumuhan garam organik dan kolesterol berlebihan dari badan.

Memandangkan tindakan yang kompleks, antikoagulan mempunyai banyak kemungkinan reaksi sampingan, terutama dengan penggunaan yang berpanjangan.

Menetapkan dana untuk merawat keadaan berikut:

  • kegagalan jantung kronik, fibrilasi atrium;
  • trombosis urat dalam yang teruk pada bahagian bawah kaki, jika ubat lain tidak membantu menghilangkan patologi;
  • infark miokard berulang;
  • gangguan arteri pulmonari (dalam kes ini, antikoagulan tidak langsung digabungkan dengan ubat trombolitik, walaupun terdapat risiko komplikasi berbahaya akibat pentadbiran yang kompleks).

Antikoagulan tidak langsung juga diresepkan untuk penyakit yang dirawat dengan ubat dari kumpulan langsung. Perbezaannya adalah yang pertama lebih kerap digunakan dalam patologi kronik, dan yang terakhir dalam rawatan keadaan akut.

Ubat yang berkesan

Antikoagulan tindakan langsung wujud dalam bentuk tablet, salap, gel, larutan untuk pentadbiran subkutan atau intravena. Komponen ubat cepat diserap ke dalam aliran darah, kesan terapeutik berlangsung sepanjang hari. Senarai ubat antikoagulan tindakan langsung dan ciri pentadbiran boleh diletakkan di dalam jadual:

NamaBorang pelepasanDos dan kekerapan pentadbiranharga anggaran
Salap HeparinSalap0.5-1 g topikal dua kali sehariDari 65 rubel.
LyotonGel3-10 cm gel topikal tiga kali sehariDari 350 rubel.
VenitanGelLapisan nipis, tanpa menggosok, secara topikal, tiga kali sehariDari 260 rubel.
FraxiparinePenyelesaianSubkutan atau intravena, dengan mengambil kira berat badanDari 2100 gosok.
ClexanePenyelesaianSecara subkutan pada dos yang ditetapkan oleh doktor yang menghadiriDari 570 gosok.

Nama antikoagulan tidak langsung yang berkesan terdapat dalam jadual:

KumpulanNamaBorang pelepasanDos dan kekerapan pentadbiranharga anggaran
MonocoumarinsWarfarinTabletDos awal ialah 10 mg sehariDari 80 rubel.
MarcumarTabletDos awal - 4-6 tablet dengan penurunan secara beransur-ansur dalam jumlah harianDari 3500 gosok. setiap pek 100 pcs.
SincumarTabletDos awal - 4-8 tablet dengan penurunan secara beransur-ansur dalam jumlah harianDari 580 gosok.
DicumarinsTranexamTabletDos dikira oleh doktor berdasarkan petunjukDari 250 rubel.
HindiaOmefinTabletDos permulaan - 0,05 g sehariTidak ada data
FenilinTabletDos awal - 0.12-0.2 g dalam 3-4 dosDari 150 rubel.

Terdapat kumpulan antikoagulan lain - generasi baru, yang merangkumi dana Apixaban, Rivaroxaban, Dabigatran. Ubat sedang dikembangkan. Kelebihan - kesan terapeutik yang cepat, kesan sampingan yang lebih sedikit, tidak ada risiko pendarahan dalaman. Ini sering diresepkan untuk mencegah strok pada orang dengan fibrilasi atrium..

Kontraindikasi untuk mengambil dana

Walaupun keberkesanan antikoagulan langsung dan tidak langsung, ubat-ubatan dikontraindikasikan dalam kes tertentu:

  • di hadapan neoplasma ulseratif pada organ sistem pencernaan, yang menimbulkan risiko pendarahan dalaman;
  • dengan patologi buah pinggang yang teruk, termasuk kegagalan organ berpasangan;
  • dengan penyakit hati yang teruk, misalnya, hepatitis kronik, dan lain-lain, yang berlaku dengan gangguan aliran hempedu;
  • dengan avitaminosis yang berkaitan dengan vitamin K atau asid askorbik;
  • dengan penyakit darah;
  • dengan endokarditis septik;

Dalam kes terakhir, batasan ini disebabkan oleh peningkatan risiko pendarahan dalaman, serta perkembangan keabnormalan intrauterin pada janin. Oleh itu, jika boleh, disarankan untuk berhenti mengambil dana yang sudah berada di tahap perancangan kehamilan..

Dilarang mengambil antikoagulan setelah trauma ke kawasan serebrum, terutama otak. Jika tidak, fenomena negatif berlaku dalam bentuk penghambatan kesedaran..

Kemungkinan reaksi sampingan

Risiko menghidap gejala negatif setelah mengambil antikoagulan meningkat sekiranya terdapat faktor berikut:

  • dengan perkembangan penyakit yang merupakan kontraindikasi terhadap penggunaan dana (kegagalan buah pinggang, dll.);
  • semasa mengambil dengan ubat lain yang antikoagulan tidak serasi;
  • semasa merawat pesakit yang telah mencapai usia 65 tahun;

Kesan sampingan yang paling biasa adalah pendarahan dalaman. Manifestasi negatif lain termasuk:

  • gejala kulit, ciri reaksi alahan badan: ruam, gatal-gatal, pembakaran, kawasan dengan hiperemia, dan lain-lain;
  • perubahan nekrotik pada epidermis yang disebabkan oleh trombosis urat dan kapilari yang dilokalisasi di lapisan lemak subkutan;
  • gejala keracunan umum: sakit kepala, kelemahan, sindrom demam;
  • manifestasi klinikal dari sistem pencernaan: loya dan muntah, sakit di kawasan epigastrik, pembentukan neoplasma ulseratif di rongga mulut;
  • gangguan hati dan buah pinggang;
  • antara gejala sampingan yang jauh (timbul selepas 1-2 minggu terapi antikoagulan) - mikroembolisme kolesterol, leukopenia, agranulositosis.

Untuk mengelakkan perkembangan reaksi negatif, sebelum mengambil antikoagulan, anda perlu berjumpa doktor yang akan menetapkan dos yang betul dan menentukan tempoh maksimum rawatan.

Kekurangan antikoagulan dan interaksi

Salah satu kelemahan terapi yang ketara dengan antikoagulan langsung dan tidak langsung adalah kemungkinan pendarahan dalaman. Selain pendarahan pada organ dalaman, misalnya, di saluran pencernaan, ia juga boleh terjadi pada lapisan subkutan..

Kelemahan lain dari ubat antikoagulan adalah harga yang tinggi. Produk yang relatif murah - mengandungi warfarin dalam komposisi.

Walaupun terdapat polisi harga yang berpatutan dengan warfarin, pemantauan parameter makmal secara berkala diperlukan semasa rawatan..

Antara keburukannya ialah berlakunya tindak balas buruk tertentu. Contohnya, ubat yang mengandungi heparin menyebabkan trombositopenia, sementara ubat berdasarkan warfarin menyebabkan nekrosis tisu kulit dan patologi epidermis lain..

Kelemahan terapi antikoagulan adalah kemustahilan menggabungkan dengan ubat-ubatan tertentu kerana perkembangan reaksi spesifik. Mengurangkan kesan terapeutik dengan kemasukan yang kompleks:

  • dengan barbiturat, karbamazepin, griseofulvin, glutethimide;
  • ubat estrogen, kontraseptif hormon;
  • aluminium hidroklorida, kolestiramina, colestipol;
  • minuman beralkohol (untuk alkoholisme kronik).

Peningkatan risiko pendarahan dalaman dan epidermis dengan kombinasi:

  • dengan asid acetylsalicylic, ticlopidine, ubat anti-radang bukan steroid, cephalosporins, penisilin, phenylbutazone, sulfinpyrazone;
  • antimetabolit, quinidine, quinine, salicylates;
  • glukokortikoid.

Meningkatkan kesan terapeutik dengan kemasukan yang kompleks:

  • dengan antibiotik oral, sulfonamides;
  • dengan asetaminofen, klorat hidrat, asid etakrnik, mikonazol;
  • dengan omeprazole, co-trimoxazole, ethanol, metronidazole, ofloxacin, statin;
  • dengan steroid anabolik, vaksin influenza, tetrasiklin, hormon tiroid, vitamin E.

Sekiranya mustahil untuk mengecualikan pengambilan kompleks ubat yang tidak sesuai, pemantauan berterusan terhadap keadaan pesakit adalah penting (memeriksa kadar pembekuan darah, mengenal pasti sedimen dalam air kencing, menentukan tahap prothrombin, dll.).

Overdosis dan rawatan

Kajian dan pemerhatian yang tepat telah membuktikan bahawa seratus dos tunggal ubat berasaskan warfarin dalam peningkatan dos tidak menyebabkan reaksi negatif yang serius. Overdosis antikoagulan dengan bahan aktif lain atau lebihan dos warfarin yang disarankan disertai dengan gejala berikut:

  • penampilan pendarahan subkutan (lebam);
  • kehadiran darah dalam air kencing dan tinja;
  • peningkatan jumlah darah haid yang dirembeskan pada wanita;
  • pembentukan hematoma yang luas di tulang belakang serviks, yang menyumbang kepada mampatan saluran udara;
  • pendarahan intrakranial.

Sebelum penyerapan komponen aktif ke dalam darah, anda perlu menyebabkan muntah dengan minum sejumlah besar cecair dan menekan akar lidah. Untuk mengeluarkan sisa-sisa ubat dari usus, mangsa diberi sebarang penyerap, misalnya, karbon aktif.

Pertolongan cemas disyorkan dalam 2 jam pertama setelah mengambil dos ubat yang meningkat, kerana kemudian langkah-langkahnya tidak akan berkesan.

Langkah-langkah pemulihan selanjutnya dilakukan dalam keadaan pegun. Sekiranya terdapat gangguan hemodinamik atau hipokemia, pemindahan darah dilakukan.

Antikoagulan diresepkan dalam rawatan banyak penyakit yang berlaku dengan peningkatan kelikatan darah. Untuk mencapai kesan terapeutik maksimum sebelum mengambil dana, kontraindikasi mesti dikecualikan dan kadar harian mesti ditentukan, dengan mengambil kira patologi utama.

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan sesuatu yang berguna, tidak akan lama

Artikel Mengenai Radang Kandung Lendir